Атестація педагогічних працівників — це система заходів, спрямована на всебічне комплексне оцінювання їх педагогічної діяльності, за якою визначаються відповідність педагогічного працівника займаній посаді, рівень його кваліфікації, присвоюється кваліфікаційна категорія, педагогічне звання.
Метою атестації є стимулювання цілеспрямованого безперервного підвищення рівня професійної компетентності педагогічних працівників, росту їх професійної майстерності, розвитку творчої ініціативи, підвищення престижу й авторитету, забезпечення ефективності навчально-виховного процесу.
Основними принципами атестації є відкритість та колегіальність, гуманне та доброзичливе ставлення до педагогічного працівника, повнота, об'єктивність та системність оцінювання його педагогічної діяльності.
Умови атестації:
*наявність спеціальної освіти;
*підвищення кваліфікації на засадах вільного вибору форм навчання, програм і ЗДО;
*володіння державною мовою в обсязі, необхідному для виконання професійних обов'язків.
Роботу, пов’язану з проведенням атестацій, бажано розбити на окремі пункти:
· ознайомлення педагогів, зокрема тих, які підлягають черговій або позачерговій атестації, з нормативними документами про атестацію;
· складання плану курсової підготовки на наступний навчальний рік;
· підготовка наказу про створення атестаційної комісії – тут слід реалізувати принцип демократизму та колегіальності.
Для цього бажано вивчити пропозиції членів педагогічного колективу стосовно персонального складу комісії. З цією метою можна провести анонімне анкетування. Кожен педагог отримує аркуш зі списком всіх членів педагогічного колективу, в якому він повинен підкреслити прізвищ тих, кого вважає гідним перебувати в атестаційній комісії. Враховуючи думку колективу та спираючись на п. 6.2 розділу VI Типового положення,керівник навчального закладу наказом створює атестаційну комісію.
Під час складання графіка проходження атестації враховується:
- проходження педагогічним працівником попередньої атестації;
- необхідність атестації тих, хто не був атестований в черговому порядку за останні 5 років, а також молодих спеціалістів зі стажем не менше 3 років;
- можливість педагогічних працівників на перенесення терміну чергової атестації;
- можливість педагогічних працівників атестуватися без попереднього проходження підвищення кваліфікації;
- можливість позачергової атестації тих, хто бажає підвищити раніше встановлену категорію або кваліфікаційний розряд;
-можливість позачергової (за ініціативою адміністрації) атестації тих, хто в міжатестаційний період знизив рівень своєї професійної діяльності;
- вивчення роботи вчителів, які атестуються;
- проведення нарад з питань атестації, засідань методичних комісій, звітів на робочих місцях, відкритих уроків, виховних та позакласних заходів;
- узагальнення матеріалів та написання характеристик педагогів;
- ознайомлення з характеристиками кожного педагога, що атестується, співбесіда з ним, оцінювання його роботи педколективом;
· подання до атестаційної комісії при міському (районному) органі державного управління освітою документа про надання, підтвердження (непідтвердження) педагогічним працівником кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії», присвоєння педагогічного звання, а «також про відповідне моральне і матеріальне заохочення (нагородження грамотою, відзначення премією);
· видання наказу про результати атестації, ознайомлення з ним колективу педагогів, які атестувались та подання виписки з наказу про підсумки атестації до бухгалтерії.
Атестація педагогічних працівників навчальних та інших закладів є обов'язковою.
Атестація педагогічних працівників проводиться відповідно до Наказу МОН України «Про затвердження Положення про атестацію педагогічних працівників» від 09.09.2022 № 805 (зареєстровано в Мінюсті України 21.12.2022 за №1649/38985)